How do data from deepest pocket per quadrant relate to full-mouth scores?In welcher Relation stehen Daten von der tiefsten Tache pro Quadrant mit den Werten für das GesamtgebissComment les données provenant de la poche la plus profonde d'un quadrant sont en relation avec les scores de l'ensemble de la bouche?

Progression of untreated periodontal disease in young Indonesians

  • Timmerman, M. F.
  • Van der Weijden, G. A.
  • Hart, A. A. M.
  • Abbas, F.
  • Winkel, E. G.
  • Van der Velden, U.
Journal of Clinical Periodontology 29(3):p 219-223, March 2002.

Abstract Zusammenfassung Résumé

Background:

When the subgingival presence of periodontal pathogens is studied in groups of patients or populations, mostly a number of the deepest sites is sampled. The mean clinical parameters of these deep sites are also frequently used as a the descriptor of the clinical situation of these subjects. It can be questioned, whether these 4 deep sites are capable of predicting a full-mouth situation.

Aim:

The purpose of the present retrospective study was to investigate to what extent the experienced progression of periodontitis as measured in the deepest approximal pocket in each quadrant reflects the disease progression at the approximal sites on a full-mouth level.

Methods:

A data set of a 7-year longitudinal study of 158 young subjects (69 male, 89 female, 15-25 years of age at baseline) was used. Clinical assessments included plaque index (PI), pocket depth (PD) and attachment loss (AL) at baseline (1987) and follow-up (1994). Measurements were made at the approximal surfaces of all teeth. The deepest pocket in each quadrant was determined at follow-up. Changes of the clinical parameters between baseline and follow-up were calculated both as full-mouth mean scores as well as for these 4 deepest sites. A regression analysis was used to evaluate the relationship between full-mouth score and the 4 test sites.

Results:

For disease progression between baseline and follow-up, significant correlation coefficients were observed between the 4-site and full-mouth mean changes (PD: 0.80, AL: 0.70, PI: 0.77). Regression coefficients were 0.51 for PD, 0.35 for AL and 0.55 for PI. The precision of the estimate for the full-mouth mean, as predicted by the 4-site mean, is determined by the residual standard deviation. This was for PD 0.31 mm, for AL 0.31 mm and for PI 0.29. Compared to the between-patient standard deviation of the full-mouth means, the residual standard deviations were high.

Conclusion:

In the present population, a reasonable to good correlation between full-mouth and 4-sites data was observed. However, the high residual standard deviation in the regression analysis illustrates the inaccuracy for the 4-sites data when used as a descriptive for changes in the periodontal condition on a full-mouth level. Data evaluating progression of periodontitis based on a limited number of diseased sites should be interpreted cautiously.

Grundlagen:

Wenn das subgingivale Vorhandensein von Parodontalpathogenen bei einer Patientengruppe oder einer Population studiert wird, nimmt man meist Proben von einer Anzahl der tiefsten Taschen. Der Mittelwert der klinischen Parameter dieser tiefsten Taschen wird auch häufig zur Beschreibung der klinischen Situation dieser Patienten verwendet. Es stellt sich die Frage, ob diese 4 tiefen Taschen die Vorhersage der Situation der Gesamtgebisses ermöglichen können.

Ziel:

Der Zweck der vorligenden retrospektiven Studie war es, zu untersuchen bis zu welchem Ausmaß, die Messung der Parodontitisprogression an den tiefsten approximalen Taschen eines jeden Quadranten, die Erkrankungsprogression an den approximalen Taschen des gesamten gebisses reflektiert.

Methoden:

Es wurden die Daten einer 7-Jahresstudie, die an 158 jungen Patienten (69 Männer, 89 Frauen, Alter zu Beginn 15-25 Jahre) durchgeführt wurde, verwendet. Die klinischen Messungen beinhalteten den Plaque Index (PI), die Taschentiefe (PD) und den Attachmentverlust (AL) bei der Eingangs- (1987) und der Nachuntersuchung (1994). Die Messungen erfolgten an den Approximalflächen aller Zähne. Bei der Nachuntersuchung wurde die tiefste Tasche in jedem Quadranten bestimmt. Die Veränderung der klinischen Parameter zwischen Eingangs-und Nachuntersuchung wurden sowohl aus den Werten für das ganze Gebiss als auch aus den 4 tiefsten Stellen errechnet. Um das Verhältnis zwischen den Werten für das ganze Gebiss und den Werten für die Teststellen zu evaluieren wurde eine Regressionsanalyse verwendet.

Ergebnisse:

Für die Progression der Erkrankung zwischen Eingangs- und Nachuntersuchung wurden signifikante Korrelationskoeffizienten zwischen der mittleren Veränderung nach der 4-Stellen- und der Gesamtgebiss-Berechnung beobachtet (PD: 0.80, AL: 0.70, PI: 0.77). Die Regressions-Koeffizienten betrugen 0.51 für PD, 0.35 für AL und 0.55 für PI: Die Präzision der Abschätzung der Gesamtgebiss-Mittelwerte durch die 4-Stellen-Mittelwerte wurde bestimmt durch die residuelle Standardabweichung. Sie betrug für PD 0.31 mm, für AL 0.31 mm und für PI 0.29. Im Vergleich zur zwischen-Patienten-Standardabweichung der Gesamtgebiss-Mittelwerte war die residuelle Standardabweichung hoch.

Schlussfolgerung:

In der vorliegenden Population wurde eine ziemlich gute Korrelation zwischen den Daten des Gesamtgebisses und der 4 Stellen beobachtet. Jedoch illustriert die hohe residuelle Standardabweichung bei der Regressionsanalyse die Ungenauigkeit der 4-Stellendaten wenn sie als Beschreibung der Veränderung des parodontalen Zustands des Gesamtgebisses verwendet werden. Daten, welche die Progression der parodontitis ealuieren und auf einer begrenzten Anzahl erkrankter Stellen basieren sollten mit Vorsicht interpretiert werden.

Origine:

Lorsque la présence sous-gingivale de pathogènes parodontaux est étudiée dans des groupes de patients ou de populations, ce sont les sites les plus profonds qui sont les plus souvent échantillonnées. Les paramètres cliniques moyens de ces sites profonds sont aussi fréquemment utilisés pour décrire la situation clinique des ces sujets. Ces quatre sites profonds sont-ils représentatifs de entièreté de la situation buccale.

But:

Le but de cette étude rétrospective a été de rechercher dans quelle mesure la progression de la parodontite mesurée dans le site interproximal le plus profond de chaque quadrant pouvait refléter la progression de la maladie de tous les sites interproximaux de l'ensemble de la bouche.

Méthodes:

Un ensemble de données d'une étude longitudinale de sept années chez 158 jeunes sujets (69 hommes et 89 femmes de 15 à 25 ans lors de l'examen de départ) a été utilisé. Les mesures cliniques comprenaient l'indice de plaque (PI), la profondeur de la poche (PD) et la perte d'attache (AL) lors de l'examen initial (1987) et lors du suivi (1994). Les mesures ont été effecturées au niveau des surfaces interproximales de toutes les dents. La poche la plus profonde dans chaque quadrant a été déterminée lors du suivi. Les variations des paramètres cliniques entre l'examen de départ et le suivi ont été calculées tant pour les scores moyens de l'entièreté de la bouche que pour ces quatre sites les plus profonds. Une analyse de régression a été utilisée pour évaluer la relation entre les scores de la bouche et de ces 4 sites.

Résultats:

Pour la progression de la maladie entre l'examen de départ et le suivi, des coefficients de corrélation significatifs ont été observés entre les variations des quatre sites et de la bouche (PD: 0.80, AL: 0.70, Pli: 0.77). Les coefficients de régression étaient de 0.51 pour PD, 0.35 pour AL et 0.55 pour Pli. La précision de l'estimation pour la moyenne de l'ensemble de la bouche a été déterminée par la déviation standard résiduelle. Celle-ci était pour PD de 0.31 mm, pour AL de 0.31 mm et pour Pli de 0.29 mm. Comparées aux moyennes interpatients de la déviation standard de toute la bouche, les déviations standards résiduelles étaient élevées.

Conclusion:

Dans la population présente, une corrélation de raisonnable à bonne entre les données de l'entièreté de la bouche et des quatre sites a été observée. Cependant la déviation standard résiduelle élevé edans l'analyse de régression illustre l'inexactitude des données des quatre sites lorsqu'elles sont utilisées pour les variations de la condition parodontite basée sur un nombre limité de dents malades doivent être considérées avec précaution.

Copyright © 2002 Munksgaard International Publishers Ltd.
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