Surgery of Colorectal Carcinoma in Patients Aged over 80
- Falch, Claudius
- Kratt, Thomas
- Beckert, Stefan
- Kirschniak, Andreas
- Zieker, Derek
- Königsrainer, Ingmar
- Löb, Stefan
- Hartmann, Joerg T.
- Königsrainer, Alfred
- Brücher, Björn L.D.M.
Summary
Background:
The incidence of colorectal carcinoma increases rapidly in aged patients. We investigated retrospectively the differences in treatment relative to the patients' age.
Patients and Methods:
A total of 394 patients with colorectal carcinoma (group I: ≥ 80 years, n = 197; group II: 60-79 years, n = 197) were analyzed in an average period of 4 years in relation to surgery, comorbidities, postoperative morbidity, mortality, survival and recurrence.
Results:
Patients ≥ 80 years had a significantly higher rate of comorbid conditions (p = 0.04; cardiovascular, p = 0.01; diabetes mellitus, p < 0.05) and more carcinomas in the sigmoid/rectum (72% vs. 67%; p < 0.05). Tumor stage, R0 resection rate, and overall complication rate were not influenced by age. The 30-day mortality rate was significantly higher in group I (12% vs. 3%; p = 0.02). Emergency surgical procedures were required significantly more often in group I (14%) than in group II (5%; p = 0.003). The 5-year survival rate among patients in group I was 30.1% compared to 50.5% among patients in group II (p < 0.0001).
Conclusions:
Elderly patients have a higher rate of comorbidity and a higher postoperative 30-day mortality rate. Tumor stage, R0 resection rate, and overall postoperative complication rate do not appear to be influenced by age. The higher rate of emergency operations on patients ≥ 80 years is associated with the higher 30-day mortality. Even in patients aged ≥ 80 years, attention should focus on the long-term oncological results, after appropriate assessment of the preoperative risk.
Hintergrund:
Die Inzidenz kolorektaler Karzinome steigt ab dem 60. Lebensjahr sprunghaft an. Untersucht wurden retrospektiv Unterschiede in der Therapie des kolorektalen Karzinoms in Abhängigkeit vom Lebensalter.
Patienten und Methoden:
Insgesamt wurden 394 Patienten mit kolorektalen Karzinomen (Gruppe I: ≥ 80 Jahre, n = 197; Gruppe II: 60-79 Jahre, n = 197) in einem durchschnittlichen Zeitraum von 4 Jahren hinsichtlich chirurgischer Therapie, Co-Morbiditäten, postoperativer Morbidität, Mortalität, Überleben und Rezidive untersucht.
Ergebnisse:
Über 80-jährige Patienten wiesen signifikant mehr Co-Morbiditäten auf (p = 0,04) (kardiovaskulär, p = 0,01; Diabetes mellitus, p < 0,05) und die Karzinome waren vorwiegend im Sigma und Rektum lokalisiert (72% vs. 67%, p < 0,05). Altersunabhängig waren Tumorstadium, R0-Resektions-und Gesamtkomplikationsrate. Die 30-Tages-Mortalität in Gruppe I (≥ 80 Jahre) war signifikant höher (12% vs. 3%, p = 0,02). Notfalleingriffe waren in Gruppe I (14%) signifikant häufiger als in Gruppe II (5%; p = 0,003). Die 5-Jahres-Überlebensrate lag in Gruppe I (≥ 80 Jahre) bei 30,1% versus 50,5% in Gruppe II (60-79 Jahre) (p < 0,0001).
Schlussfolgerungen:
Patienten im vorgerückten Lebensalter zeigten eine höhere Rate an Co-Morbiditäten und eine höhere postoperative 30-Tages-Mortalität. Altersunabhängig waren Tumorstadium, R0-Resektions- sowie Gesamtkomplikationsrate. Die höhere Rate an Notfalleingriffen bei Patienten ≥ 80 Jahre ist mit einer höheren 30-Tages-Mortalität assoziiert. Nach entsprechender Risikoabschätzung sollte betagten Patienten eine kurative chirurgische Option (Resektion) nicht vorenthalten werden.