Metastasis of Lobular Breast Carcinoma to the Uterus in a Patient under Anastrozole Therapy

  • Ustaalioglu, Basak B.O.
  • Bilici, Ahmet
  • Seker, Mesut
  • Salman, Tarik
  • Gumus, Mahmut
  • Barisik, Nagehan O.
  • Salepci, Taflan
  • Yaylaci, Mustafa
Onkologie 32(7):p 424-426, July 2009. | DOI: 10.1159/000218367

Summary

Background:

Metastasis of extragenital neoplasms to the uterus are rarely encountered, and usually occur as a manifestation of advanced disease. Lobular carcinoma is the most common type of breast cancer that metastasizes to the uterus.

Case Report:

We report on a 56-year-old woman who 3 years previously was diagnosed with invasive lobular carcinoma of the breast and was treated with surgery followed by chemotherapy and radiotherapy. While the patient was on adjuvant anastrozole therapy for 2 years, she complained of vaginal bleeding. Because of endometrial thickening and a uterine leiomyoma detected during abdominal ultrasonographic examination, a total hysterectomy with bilateral salpingo-oophorectomy was performed. Histopathologic examination of the specimens revealed carcinoma infiltration of the myometrium, endometrium, cervix, uterine tube, and left ovary. Immunohistochemical staining of tumoral cells with pancytokeratin and gross cystic disease fluid protein (GCDFP-15) proved the diagnosis of metastatic lobular breast carcinoma to the uterus.

Conclusion:

To our knowledge, this is the second case of lobular breast carcinoma metastasized to the uterus under anastrozole therapy. In women with lobular breast cancer under adjuvant anastrozole therapy, who present with vaginal bleeding, uterine metastasis of lobular carcinoma should be considered in the differential diagnosis.

Hintergrund:

Metastasierung von extragenitalen Neoplasmen in den Uterus ist selten und kommt meistens bei fortgeschrittener Krankheit vor. Die am häufigsten in den Uterus metastasierende Brustkrebsform ist das lobuläre Mammakarzinom.

Fallbericht:

Wir berichten von einer 56-jährigen Patientin, die nach der Diagnose eines invasiv lobulären Mammakarzinoms 3 Jahre zuvor mit Mastektomie, Chemotherapie und Strahlentherapie behandelt wurde. Zwei Jahre nach Beginn einer adjuvanten Anastrozol-Therapie traten vaginale Blutungen auf. Eine nachfolgende sonographische Untersuchung des Abdomens zeigte eine Endometriumverdickung mit einem Leiomyom des Uterus, so dass eine totale Hysterektomie mit bilateraler Salpingo-Oophorektomie durchgeführt wurde. Die histopathologische Untersuchung des Materials zeigte eine Karzinominfiltration des Myometriums, des Endometriums, der Zervix, der Eileiter und des linken Ovars. Die immunhistologische Färbung der Tumorzellen war positiv für Panzytokeratin und GCDFP-15 (gross cystic disease fluid protein), was die Diagnose einer Metastasierung des lobulären Mammakarzinoms in den Uterus bestätigte.

Schlussfolgerung:

Unseres Wissens ist dies der zweite Fallbericht eines unter Anastrozol-Therapie in den Uterus metastasierten lobulären Mammakarzinoms. Metastasierung in den Uterus sollte bei Frauen mit einem lobulären Mammakarzinom unter adjuvanter Anastrozol-Therapie unbedingt in Erwägung gezogen werden, wenn vaginale Blutungen auftreten.

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