Mitomycin C in Combination with Vinorelbine in Anthracycline- and/or Taxane-Pretreated Patients with Metastatic Breast Cancer
- Schippert, Cordula
- Warm, Mathias
- Blohmer, Jens-Uwe
- du Bois, Andreas
- Lück, Hans-Joachim
Summary
Background:
Patients with metastatic breast cancer (MBC) with disease progression after anthracycline- and/or taxane-containing therapy need an effective drug regimen with low toxicity. Mitomycin C (MMC) and vinorelbine (VNR) are suitable candidates for combination therapy in the second-/third-line treatment of MBC. This study evaluates the safety and efficacy of an MMC/VNR combination chemotherapy in pretreated patients with MBC.
Patients and Methods:
In a phase II trial, patients with anthracycline- and/or taxane-pretreated MBC were treated with MMC 8 mg/m2 (day 1) and VNR 25 mg/m2 (days 1 and 8) every 4 weeks for up to 6 cycles or until disease progression.
Results:
In 51 eligible patients, 13 (26%) partial remissions (PRs), 20 (39%) stable diseases (SDs) and 18 (35%) progressive diseases (PDs) were observed. The median progression-free survival (PFS) was 5.0 months. The main grade 3/4 toxicities were neutrocytopenia (41%), granulocytopenia (37%), and thrombocytopenia (4%). Other hematological and non-hematological toxicities were mostly mild.
Conclusion:
The combination of MMC and VNR is an effective and relatively well-tolerated regimen for anthracycline- and/or taxane-pretreated patients with MBC and is suitable for outpatient therapy.
Hintergrund:
Patientinnen mit metastasiertem Mammakarzinom und einem Progress nach anthrazyklin- und/oder taxanhaltiger Chemotherapie benötigen eine effektive Therapieoption mit geringer Toxizität. Mitomycin C (MMC) und Vinorelbin (VNR) sind geeignete Substanzen für eine Kombinationstherapie in der Zweit- oder Dritt-linienbehandlung des metastasierten Mammakarzinoms. Diese Studie untersucht die Sicherheit und Toxizität einer MMC/VNR-Kombinationstherapie bei vorbehandelten Patientinnen mit metastasiertem Mammakarzinom.
Patienten und Methoden:
In einer Phase-II-Studie wurden Patientinnen mit anthrazyklin- und/oder taxanvorbehandeltem, metastasiertem Mammakarzinom mit 8 mg/m2 MMC (Tag 1) und 25 mg/m2 VNR (Tag 1 und 8) behandelt (Wiederholung alle 4 Wochen bis maximal 6 Zyklen oder Tumorprogression).
Ergebnisse:
Bei 51 auswertbaren Patientinnen wurden 13 (26%) partielle Remissionen (PR), 20 (39%) Krankheitsstabilisierungen (SD) und 18 (35%) Krankheitsprogressionen (PD) beobachtet. Das mediane progressionsfreie Überleben (PFS) betrug 5,0 Monate. Haupttoxizitäten von Grad 3/4 waren Neutrozytopenie (41%), Granulozytopenie (37%) und Thrombozytopenie (4%). Andere hämatologische und nichthämatologische Toxizitäten waren meist nur mild ausgeprägt.
Schlussfolgerung:
Die Kombination aus MMC und VNR ist eine effektive und gut tolerierte Therapieoption für Anthrazyklin- und/oder Taxan-vorbehandelte Patientinnen mit metastasiertem Mammakarzinom und eignet sich gut für eine ambulante Therapie.