Primary Central Nervous System Lymphoma in an Asian Population: A 15-Year Experience
- Quek, Richard
- Ty, Albert
- Lim, Soon Thye
- See, Siew-Ju
- Wong, Meng Cheong
- Yap, Swee Peng
- Sng, Ivy
- Hee, Siew Wan
- Tao, Miriam
Summary
Background:
The aim of this study was to characterize primary central nervous system lymphoma (PCNSL) among Asian patients and to determine their outcomes with different therapeutic modalities.
Patients and Methods:
Between 1990 and 2005, 37 patients with PCNSL were analyzed within 5 different treatment groups: radiotherapy alone (arm A), combined chemoradiation (arm B), chemotherapy alone with methotrexate (MTX) ≥ 1 g/m2 (arm C), miscellaneous therapy (arm D), and best supportive care (arm E).
Results:
The median age at presentation was 59 years, and the majority of patients were male (68%). All patients had aggressive diffuse large B-cell lymphoma. The number of patients in arms A to E were 6, 16, 3, 8 and 4, respectively. The overall median survival was 7.4 months, 54.1 months, not reached, 8.9 months and 0.9 months, respectively. Use of MTX 1-2.5 g/m2 per cycle and an ECOG performance status of 0-2 were each associated with improved survival on univariate analysis (p = 0.022 and p = 0.049, respectively). Compared to radiotherapy alone, use of combined chemo-radiation was associated with a trend towards improved overall median survival (7.4 vs. 54.1 months, p = 0.058).
Conclusion:
The clinical characteristics and treatment outcomes in our Asian patients were comparable to those reported in Western series. Use of MTX 1-2.5 g/m2 per cycle and an ECOG performance status of 0-2 were associated with improved survival.
Hintergrund:
Ziel dieser Studie war es, das primäre ZNS (Zentralnervensystem)-Lymphom bei asiatischen Patienten zu charakterisieren sowie den Behandlungserfolg mit verschiedenen Therapiemodalitäten zu untersuchen.
Patienten und Methoden:
Zwischen 1990 und 2005 wurden 37 Patienten mit primärem ZNS-Lymphom in 5 verschiedenen Therapiearmen analysiert: alleinige Radiotherapie (Arm A), kombinierte Chemoradiotherapie (Arm B), alleinige Chemotherapie mit Methotrexat (MTX) ≥ 1 g/m2 (Arm C), andersweitige Therapie (Arm D) und beste unterstützende Pflege (Arm E).
Ergebnisse:
Das mittlere Alter bei Erstdiagnose war 59 Jahre, und die Mehrzahl der Patienten war männlich (68%). Alle Patienten hatten aggressive diffuse B-Zelllymphome. Die Therapiearme A bis E umfassten 6, 16, 3, 8 bzw. 4 Patienten. Das mediane Gesamtüberleben betrug 7,4 Monate, 54,1 Monate, “nicht erreicht”, 8,9 Monate bzw. 0,9 Monate. Der Einsatz von MTX 1-2,5 g/m2 pro Behandlungszyklus sowie ein ECOGPerformancestatus von 0-2 waren in der univariaten Analyse jeweils mit einem verbesserten Überleben assoziiert (p = 0,022 bzw. p = 0,049). Verglichen mit alleiniger Radiotherapie war der Einsatz von kombinierter Chemoradiotherapie mit einem tendenziell verbesserten medianen Gesamtüberleben assoziiert (7,4 vs. 54,1 Monate, p = 0,058).
Schlussfolgerung:
Die klinischen Eigenschaften und Behandlungserfolge bei unseren asiatischen Patienten waren vergleichbar mit denen bei Patienten aus der westlichen Welt. Der Einsatz von MTX 1-2,5 g/m2 pro Behandlungszyklus sowie ein ECOG-Performancestatus von 0-2 waren mit einem verbesserten Überleben assoziiert.